خانه / آموزشهای رایگان / آموزش رایگان فتوشاپ / جلسه ششم فتوشاپ مقدماتی

جلسه ششم فتوشاپ مقدماتی

visit card

طراحی کارت ویزیت

  1. ابتدا می بایست از منوی file روی گزینه new رفته سپس یک فایل جدید ایجاد نماییم .
    نکته >> روش دوم ایجاد فایل جدید : Ctrl + N
    نکته >> روش سوم ایجاد فایل جدید : از پنجره ی ایجاد سند جدید استفاده خواهیم کرد. برای اینکار باید روی دکمه ی New در صفحه شروع (Start) کلیک کنید:
    visit card
  2. در این صورت پنجره new به شکل زیر باز می شود
    visit card
  3. اگه شما به پنجره ی ایجاد فایل جدید نگاه کنید یک سری طبقه بندی می بینید (Recent, Saved, Photo, Print, Art & Illustration, Web, Mobile, and Film & Video) بطور پیشفرض Recent انتخاب شده است و اندازه های آخرین سند ایجاد شده را برای ایجاد سند جدید پیشنهاد داده است. اگر ایجاد فایل جدید برای هدف خاصی مثلا چاپ یا ادیت فیلم مد نظر است می بایست گزینه مناسب که print یا video  است را انتخاب نماییم . در غیر این صورت خودمان تنظیمات را به دلخواه و به صورت زیر تغییر می دهیم
  4. پنجره تظیمات فایل جدید به صورت زیر است :
    visit card
    ابتدا می بایست واحد اندازه گیری را تغییر دهیم ، اگر می خواهیم فایل مورد نظر را چاپ کنیم می بایست واحد اندازه گیری را روی inch  یا centimeter یا millimeter قرار دهیم
    و اگر می خواهیم فایل را در مانیتور ببینیم می بایست واحد اندازه گیری را روی pixel قرار دهیم
    پس در اینجا ما واحد را روی centimeter قرار می دهیم
  5. در کادر width عرض کار و در کادر height ارتفاع کار را قرار می دهیم .
  6. در کادر resolution می بایست کیفیت نمایشی فایل را وارد کنیم که میتواند 72 (جهت نمایش در مانیتور) ، 300 ( جهت چاپ ) ، 120 الی 150 ( جهت چاپ بنر ) را وارد کنیم
  7. در کادر color Mode مد رنگی Cmyk را انتخاب می کنیم .
  8. در پایان روی دکمه Create جهت ایجاد فایل کلیک می کنیم .

تمرین : شما یک فایل 9  در 6 با کیفیت چاپ 300 و مد cmyk ایجاد نمایید.

ایجاد خطوط راهنما

خطوط راهنما ، خطوطی که به هنگام چاپ ، چاپ نمی شوند ولی میزان فاصله ای که برای برش کاغذ می باشد را با استفاده از آن در اطراف کاغذ مشخص می کنیم

برای ایجاد آن ابتدا می بایست از منوی view گزینه ruler را فعال کنیم .

سپس از منوی view روی گزینه new Guide کلیک کرده و اعداد مورد نظر برای حاشیه را وارد میکنیم

و یا از منوی view  گزینه new Guide layout را انتخاب کرده و بعد از فعال کردن گزینه margin  درکادرهای tor,bottom,right,left عدد 0.5 را وارد می کنیم .

برای نمونه می خواهیم کارت ویزیت به شکل زیر را طراحی کنیم

برای رسم منحنی به شکل بالا لازم است از گروه drawing روی ابزار Rectangle رفته ویک مستطیل به اندازه نصف صفحه درگ کنیم

سپس از منوی editروی گزینه transform path و سپس گزینه warp رفته و شروع به شکل دادن به مستطیل به صورت منحنی می کنیم .

و بعد از اعمال تغییرات لازم است آن را ثبت کنیم که می بایست کلید enter از صفحه کلید را فشار دهیم.

همین کار را برای مستطیل قرمز زیر آن خواهیم داشت در نهایت خروجی به صورت زیر خواهد بود .

جهت  تایپ متن از ابزار text که در گروه Drawing ( سومین گروه ) قراردارد و نماد آن به شکل T است و یا با کلید میانبر T بر روی صفحه کلید فراخوانی کرد. پس از انتخاب این ابزار، نشانگر ماوس به T تغییر شکل می دهد.

انواع نوشتن در محیطهای گرافیکی به دو صورت می باشد :

  • Artistic : به این صورت است که با کلیک بر روی قسمتی از پروژه، ابزار را فعال می کنیم. پس از کلیک می توان شروع به نوشتن کرد.
  • Paragraph : به اینصورت است که پس از کلیک کردن، با نگهداشتن کلیک و حرکت دادن ماوس محدوده نوشته مشخص می گردد. با رها شدن کلیک محدوده متن نمایش داده می شود و می توان نوشتن را آغاز کرد.

تنظیمات متن در نوار Option

Font family

در این قسمت فونت هایی را که از قبل در سیستم عامل نصب شده است را می توان انتخاب کرد. برخی فونت ها دارای حالت های متفاوت (font style) Bold، italic و … هستند. از لیستی که در کنار این قسمت قرار دارد می توان این جزئیات را برای فونت ها تنظیم نمود.

Font size

در این قسمت می توان اندازه متن را تنظیم نمود. در کنار اعدادی که از پیش در فهرست این قسمت موجود می باشد، می توان اعداد مورد نظر را به صورت دستی نیز وارد کرد.

anti-aliasing

در زمان هایی که از نوشته با سایز های مختلف استفاده می شود، لبه های نوشته ها خیلی واضح و مشخص نباشد ( با توجه کیفیت تصویر) به همین دلیل این ویژگی تعبیه شده است لبه های کار با توجه به نیاز کاربر تنظیم گردد.

Text align

متن در زبان انگلیسی از چپ به راست و در زبان فارسی از راست به چپ نوشته می شود. با توجه به نیاز کاربر و بسته به نقطه شروع می توان تنظیم نمود که متن به چپ، به وسط و یا به راست چینش گردد.

Color

با کلیک بر روی این قسمت، پالت رنگ باز خواهد شد تا بتوان رنگ مورد نظر را برای متن انتخاب نمود.

 

Wrap text

اگر شما در صفحه ی خود نوشته ای نداشته باشید و یا اینکه در بین لایه های متفاوت بر روی لایه هایی از نوع متن قرار نداشته باشید این گزینه برای شما غیر فعال خواهد بود. با ایجاد یک متن در پروژه این گزینه برای شما فعال خواهد شد. از طریق این گزینه می توان مجموعه از فرم های مختلف را بر روی متن مورد نظر خود ایجاد کنید.

 

  character & paragraph  Panels

با کلیک بر روی این قسمت دو پنل با نام های character و paragraph باز خواهد شد. این ۲ ابزارهای بیشتری ارائه می کنند تا  بتوان با جزئیات هرچه بیشتر و بهتر متن را تنظیم و مدیریت نمود. در ادامه این پنل ها را بررسی می‌کنیم.

Character

پنجره کارکتر برای مدیریت کردن حروف و کلمات و فرم کلی آن ها است. از بالا چپ گزینه ها را بررسی می کنیم. گزینه اول font family گزینه بعدی font style بعد از آن font size است که پیش از آن ها بررسی کرده ایم.

Leading

فاصله بین خطوط یک پاراگراف را می توان از اینجا تنظیم نمود. در حالت کلی این اندازه در حالت خودکار(auto) قرار دارد. اما می توان از بین اعداد از پیش تعیین شده آن انتخاب نمود و یا اینکه یک عدد به صورت دلخواه در این بخش وارد کرد.

 

Characters kerning

فاصله بین حروف را می توان از این قسمت تنظیم نمود(این قسمت بیشتر برای زبان هایی کاربرد دارد که نوشتار آنها بصورت حرف به حرف است-مانند زبان انگلیسی)

 

Characters tracking

فاصله بین کلمات و میزان انسجام متن را می توان از این قسمت تنظیم نمود. این اندازه ها هر دو اندازه ی مثبت و منفی می گردد.

 

Vertical and horizontal Scale

دو گزینه در کنار همدیگر واقع شده اند که وظیفه آنها مدیریت تناسب کلمات و حروف می باشد.

 

Baseline shift

احتمالا در کتاب های قدیمی انگلیسی دیده ایم که اولین حرف از اولین کلمه را بزرگ می نویسند به گونه ای که ارتفاع آن به اندازه چند خط از متن عادی است. برای انجام این کار در فتوشاپ از این گزینه می توان استفاده کرد.

 

Color

در قسمت قبل توضیح داده شده است.

 

در قسمت زیر color دو خط از علائم وجود دارند که به صورت کلی در حروف انگلیسی و برای درج علائم خاص مانند علائم ریاضی کاربرد دارند. ابزارهای سطر اول از سمت چپ به ترتیب حروف را bold می کند، حروف را italic می کند، حروف انگلیسی را capital می کند، حرف اول را cpital بزرگ و مابقی را capital کوچک می کند(به لحاظ اندازه)، سایز را به اندازه حروف بالاوند کوچک میک کند، سایز را به اندازه حروف پایین وند کوچک می کند، زیر کلمات و حرف خط می کشد و در نهایت آخرین علامت سطر اول میان کلمات و حروف خط می کشد. در بخش زیرین همین قسمت نوع زبانی که با آن می نویسیم را برای اعمال تنظیمات anti-aliasing انتخاب می کنیم.

 

یک سطر دیگر پایین تر بخشی قرار داد که از طرق آن می توانیم جایگذاری اعراب را بر روی حروف مدیریت کنیم. در بخش بعدی نیز نوع نمایش اعداد که به صورت انگلیسی باشد و یا هر زبان دیگری مشخص شده است.

 

Paragraph

در پنجره Paragraph تمامی تنظیمات مربوط به بند های متن را انجام می دهیم. با استفاده از قابلیت های آن می توانیم متن را به بهترین شکل چینش و مرتب کنیم.

سطر اول این پنجره مربوط text align (مرتب سازی متن) می باشد. به صورت کلی ۷ گزینه وجود دارد. سه گزینه اول از سمت چپ را پیش از این بررسی کرده ایم. چهار گزینه ی بعدی زمانی فعال می شوند که در زمان استفاده از ابزار بجای کلیک، تنها یک محدوده را مشخص کرده باشید. سه گزینه اول بجز خط انتهایی باقی خطوط را با هم میزان می کنند اما گزنیه آخر تمامی خطوط را هم تراز می کنند.

سطر بعدی که دارای سه گزینه است. گزینه ی اول برای مشخص کردن فضای خالی ابتدای خط اول پاراگراف است. دو گزینه بعدی برای تنظیم فاصله پاراگراف از چپ و راست می باشد.

گزینه های سطر سوم برای مشخص فواصل بین پاراگراف ها از بالا و پایین است.

در سطر چهارم گزینه هایی در اختیار داریم که چپ به راست و یا معکوس بودن مسیر زبان را به وسیله آن مشخص می کنیم. گزینه ی دیگری که در این سطر وجود دارد مربوط به کشیدگی حروف در زبان های با حروف متصل است. از این بخش می توان میزان کشیدگی در اتصالات بین حروف را مشخص کرد.

 

2 نظر

  1. فرشته یزدان پناه

    شکل مثالارو نذاشتین استاد.جزوه های اخرخیلی متنی بود من اصلا متوجه نشدم خدافرداروبه خیربگذرونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *