خانه / تکنیک های گرافیک / تنظیم نور عکس در فتوشاپ

تنظیم نور عکس در فتوشاپ

Luminance یا دزخشندگی یا همان لومینانس به میزان روشنایی (Brightness) هر پیکسل گفته می شود. به واحد اندازه گیری Luminance (لومینانس) لول (Level) گفته می شود. در این مقیاس اندازه گیری مقدار صفر به سیاه و ۲۵۵ به سفید اختصاص داده شده است و هر عددی بین ۰ و ۲۵۵ معادل یک رنگ خاکستری است.

اما ممکن است بپرسید رنگ چگونه به وجود می آید. در واقع اگر یک تصویر RGB را در نظر بگیرید، این عکس از سه نسخه متفاوت از عکس تشکیل شده است که به هر کدام از آنها یک Channel یا کانال گفته می شود. هر یک از این سه کانال (Channel) با یکی از سه رنگ قرمز، سبز و آبی رنگ آمیزی شده است (RGB) :

ps8-2

از ترکیب این سه لایه، تصویر رنگی نهایی تشکیل می شود:

ps8-3

به عبارت دیگر می توان گفت رنگ تابعی از لومینانس (Luminance) است. در عین حال رنگ و لومینانس (Luminance) تاثیرات متقابلی نیز بر هم دارند که جالب توجه است. به طور مثال به تصویر زیر دقت کنید:

در سمت چپ همانطور که انتظار دارید از بالا به پایین از رنگ خاکستری روشن به خاکستری تیره و در نهایت مشکی می رسیم. برای رنگ های سرد مثل آبی نیز از یک آبی روشن در نهایت به آبی تیره می رسیم. ولی برای یک رنگ گرم مانند قرمز از صورتی در بالا به یک قزمز تیره (scarlet) در پایین می رسیم. و در نهایت در سمت راست از رنگ زرد به یک سبز تیره می رسیم. به عبارت ساده تر تغییر نور و روشنایی عکس بسیار حساس است. در این درس به شما آموزش می دهیم که چگونه لومینانس (Luminance) عکس را به شکلی تغییر دهید که تصویر نهایی همیشه بهتر از تصویر ابتدایی باشد و نه بدتر.

لومینانس چگونه کار می کند:

همانطور که گفته شد لومینانس (Luminance) هر پیکسل می تواند از ۰ یا سیاه تا ۲۵۵ یا سفید تغییر کند. در هر تصویر به نواحی تیره عکس (به سمت ۰) ناحیه سایه یا shadows، به نواحی روشن عکس (به سمت ۲۵۵) Highlights و به نواحی میانی Midtones گفته می شود:

لومینانس چگونه کار می کند:

همانطور که گفته شد لومینانس (Luminance) هر پیکسل می تواند از ۰ یا سیاه تا ۲۵۵ یا سفید تغییر کند. در هر تصویر به نواحی تیره عکس (به سمت ۰) ناحیه سایه یا shadows، به نواحی روشن عکس (به سمت ۲۵۵) Highlights و به نواحی میانی Midtones گفته می شود:

ps8-6

اگر در یک قسمت عکس هر سه کانال دارای Highlight باشند در تصویر نهایی رنگ سفید ایجاد خواهد شد و اگر در هر سه کانال سایه یا shadow داشته باشیم در تصویر نهایی رنگ سیاه ایجاد می شود. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر دقت کنید:

حال به منوی Window رفته و Channels را انتخاب کنید :

ps8-7

با این کار پنل کانال ها (Channels) باز می شود:

ps8-9

همانطور که مشاهده می کنید فتوشاپ هر سه کانال قرمز، سبز و آبی را نمایش می دهد و در بالای هر سه کانال نیز تصویر RGB قرار گرفته است. با کلیک روی هر کدام از کانال ها می توان عکس را در آن کانال مشاهده کرد. در سه تصویر زیر عکس به ترتیب در سه کانال قرمز، سبز و آبی نمایش داده شده است.

ps8-12

در کانال قرمز بیشتر نواحی در Highlight قرار گرفته است. کانال های سبز و آبی هم اگرچه تیره تر از کانال قرمز هستند ولی باز هم نمیتوان در آنها ناحیه Shadow پیدا کرد در نتیجه تصویر نهایی که حاصل ترکیب این سه کانال است نیز هیچ ناحیه Shadow یا سایه ای ندارد. حال برای بهبود وضعیت نوری عکس و جهت تنظیم نور آن به منوی Image بروید و از آنجا گزینه Auto Contrast را انتخاب کنید.

ps8-13

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید با این کار نور تصویر به مراتب بهتر و طبیعی تر به نظر می رسد :

ps8-14

با اجرای این دستور فتوشاپ یک فرایند بهبود نور کانال به کانال را انجام می دهد. بدین ترتیب که در هر کانال تیره ترین پیکسل را انتخاب می کند و میزان لومینانس آن را به رنگ سیاه (صفر) تغییر میدهد و سپس لومینانس روشن ترین پیکسل ها را به سفید (۲۵۵) تغییر می دهد  و سایر پیکسل ها را نیز به همین نسبت تغییر میدهد. در ادامه هر یک از کانال های تصویر بالا را (به ترتیب قرمز سبز و آبی) مشاهده می کنید:

ps8-15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *