خانه / آموزشهای رایگان / آموزش رایگان فتوشاپ / جلسه دوم فتوشاپ مقدماتی

جلسه دوم فتوشاپ مقدماتی

ادامه ابزارهای گروه انتخاب

ابزرا انتخاب هوشمند (Magic wand tool): به عصای جادویی معروف است و به معنای ابزار انتخاب هوشمند می باشد ، به این معنی که با انتخاب این ابزار و کلیک روی قسمتی از تصویر نقاطی از تصویر که از جهت رنگی به هم شبیه می باشند را به صورت یکباره انتخاب می کند.

انتخاب با استفاده از magic wand

از ویژگی های این ابزار در نوار تنظیمات می باشد که به صورت پیش فرض مقدار در نظر گرفته شده برای آن 32 می باشد و به طور کلی مقدار آن بین 0 تا 255 می باشد که هر چقدر این عدد به سمت 0 نزدیک شود بدان معناست که حساسیت آن برای انتخاب محدوده زیاد شود و هر چقدر مقدار آن به 100 نزدیک شود بدان معناست که از میزان حساسیت آن کاسته شود که این گزینه بعدها برای انتخابهای دقیق تر مورد کاربرد می باشد.

نکات فتوشاپ مقدماتی نکته : با انتخاب این ابزار و کلیک روی قسمتی از تصویر می توانیم محدوده انتخابی را به یکی از صورتهای زیر گسترش دهیم :

روش اول : از منوی select روی گزینه Grow کلیک نموده در این صورت با توجه به محدوده انتخابی ، این محدوده به سمت بیرون گسترش می یابد

روش دوم : از منوی select روی گزینه similar کلیک نموده در این صورت با توجه به محدوده انتخابی ، در کل تصویر جستجو کرده و جاهایی از تصویر که از جهت رنگی شبیه به محدوده انتخابی باشند را نیز انتخاب می کند.

ابزار انتخاب سریع (Quic Selection): به معنای انتخاب یک محدوده به صورت سریع می باشد  ، کاربرد این ابزار شبیه به ابزار Magic wand می باشد با این تفاوت که می توانیم محدوده ها را در هم ادغام کرده و انتخاب سریع تری داشته باشیم.

نکات فتوشاپ مقدماتی نکته : می توانیم از ابزار Magic wand به عنوان یک ترفند برای انتخاب تصاویری که زمینه ساده ایی دارند استفاده کنیم.

برای این کار ابتدا می بایست با استفاده از این ابزار ابتدا روی زمینه ساده تصویر کلیک کنیم

ترفند انتخاب با استفاده از magic wand

همچنین برای انتخاب سایر قسمتهای زمینه که انتخاب نمی شوند می بایست کلید Shift را از صفحه کلید پایین نگه داریم.

سپس از منوی selectگزینه inverse را انتخاب کرده ، در این صورت جهت انتخاب تصویر بر عکس می شود به این معنی که جاهایی از تصویر که انتخاب نیستند انتخاب می شوند و جاهایی که انتخاب هستند از انتخاب خارج می شوند و به راحتی دور تصویر شما انتخاب می شود.

ابزار برش تصاویر (Crop tool) : برای بریدن قسمتی از تصویر استفاده می شود .

ابزار قطره چکان (Eyedropper): برای نمونه برداری کردن از رنگ تصویر استفاده می شود.


ترمیم عکس سیاه و سفید

ترمیم عکس های سیاه و سفید

عکس سیاه و سفید برای ترمیم

جهت ترمیم عکس های سیاه و سفید از ابزار ابزار ترمیم عکس Clone stamp tool در جعبه ابزار استفاده می کنیم.

نحوه کار با ابزار Clone Stamp tool

نحوه کار با این ابزار بدین صورت است که ابتدا بزرگنمایی تصویر را بالا برده

سپس اشاره گر موس را روی همسایگی سالم بالا یا پایین یا چپ و یا راست قسمت خراب  تصویر برده و اندازه قلم مو را به اندازه قسمت خراب تنظیم می کنیم

آموزش ترمیم عکس سیاه و سفید

نکات فتوشاپ مقدماتی نکته : برای بزرگ کردن اندازه براش می توانیم از کلید zoom in ( کلید حرف چ ) و برای کوچک کردن اندازه براش از کلید zoom out ( کلید حرف ج ) استفاد کنیم.

 

بعد قرار دادن قلم موی Clone Stamp در محل مورد نظر و تنظیم اندازه آن می بایست از محل مورد نظر کپی بگیریم که برای این کار می بایست کلید Alt را از صفحه کلید پایین نگه داشته و همزمان روی قسمت سالم کلیک نماییم ، سپس ابتدا کلید چپ موس را رها کرده و سپس کلید Alt را از صفحه کلید رها می کنیم.

سپس اشاره گر موس را روی قسمت خراب مورد نظر برده و دوبار کلیک می کنیم.

و این کار را تا پایان قسمت های دیگر تصویر ادامه می دهیم

نکات فتوشاپ مقدماتی نکته : توجه داشته باشیم برای هر قسمت خراب می بایست از همسایگی خود همان قسمت استفاده کنیم و یک قسمت کپی شده را برای سایر نواحی استفاده نکنیم

نکات فتوشاپ مقدماتی نکته : ابزار Clone Stamp  از بافت ، رنگ و نور قسمت سالم به صورت همزمان کپی می گیرد.

ترمیم عکس سیاه و سفید


تبدیل عکس سیاه و سفید به عکس رنگی

تبدیل عکس سیاه و سفید به عکس رنگی

جهت تبدیل عکس سیاه و سفید به عکس رنگی ابتدا میباست مد مربوط به تصویر را بررسی کنیم

برای انجام این کار :

1- از منوی image روی گزینه mode رفته و در صورتی که مد تصویر روی Grayscale بود آن را روی RGB قرار می دهیم

2-سپس لازم است که بزرگنمایی تصویر را زیاد کرده  (که قبلاً در جلسه اول به آن اشاره شد)

3-سپس با استفاده از ابزار دلخواه انتخاب ( مثلا در این تصویر از ابزار Polygolnal lasso tool که در جلسه اول در مورد آن صحبت نمودیم) کرده

4-سپس برای نرم کردن محدوده انتخابی از دستور feather  به اندازه 1px استفاده میکنیم.

5- و حال چون می خواهیم تغییرات در اصل عکس صورت نگیرد می بایست از محدوده انتخابی یک کپی بگیریم که برای این کار بعد از انتخاب محدوده از کلید ترکیبی Ctrl +j استفاده می کنیم.

6-سپس از منوی image روی گزینه adjustment رفته و از زیرمنوی باز شده آن گزینه  Color Balance که گلید ترکیبی آن Ctrl +B می باشد استفاده می کنیم

color balanceدر این صورت پنجره color balance به شکل زیر باز میشود

color balance

در پنجره باز شده به ترتیب قسمت بندی های زیر را می بینیم :

  • Color Balance :

در این قسمت 3 تا اسلایدر مشاهده می کنیم. در دو طرف هر یک از آن ها یک رنگ قرار گرفته است: قرمز در مقابل cyan ( فیروزه ای)، سبز در مقابل magenta ( ارغوانی )و آبی در مقابل زرد.

  • Tone Balance:

که می تواند 3 حالت داشته باشد: highlights ، midtones، shadows.

منظور از midtones، محدوده ی وسط( میانگین) رنگهای موجود در عکس است.

Shadows، تاریکی های موجود در عکس

و highlights، نیز بیانگر روشنی های موجود در تصویر است.

  • ویژگی preserve luminosity:

اگر فعال باشد، فتوشاپ، سعی می کند که تمام toneها، shadeهاو… موجود در عکس را دست نخورده باقی بگذارد. اگر این گزینه ی را غیر فعال کنیم، بدون استثنا همه ی قسمت های عکس، تحت تاثیر قرار می گیرند.

نکات فتوشاپ مقدماتی نکته: در این پنل، هرگز اینگونه نیست که با حرکت دادن اسلایدر به سمت یک رنگ، آن رنگ را به تصویر اضافه کنیم، بلکه این گونه است که اگر مثلا اسلایدر را به سمت cyan بکشیم، می خواهیم که قرمزی عکس کمتر شود.

نکات فتوشاپ مقدماتی نکته: رمز استفاده از این پنل color balance، این است که همواره 3 اسلایدر را تغییر دهیم همچنین tone را نیز باید مدام تغییر دهیم تا به بهترین تنظیمات برسیم.

نکات فتوشاپ مقدماتی نکته مهم: در نهایت، وقتی که کارمان با تعدیل color balance تمام شد، باید در پنل layers، mode  آن را به color تغییر دهیم تا مطمئن شویم که فقط رنگ های موجود در تصویر را تغییر می دهد و نه luminance آن را.

color balance

7- و به همین صورت قسمتهای دیگر از تصویر را نیز انتخاب و مراحل 3 تا 6 را برای آنها انجام می دهیم و در نهایت به تصویر نهایی می رسیم

تبدیل عکس سیاه و سفید به عکس رنگی

 

3 نظر

  1. فرشته یزدان پناه

    سلام
    فردا امتحان فتوشاپ داریم.
    لطفا جزوه رو کامل کنین.
    قرار بود دوشنبه بذارین روسایت
    ممنون

  2. Pdf جزوه ها کجاست؟برای دانلود میخوام.برای امتحان تئوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *